صفرتا صد شرایط و هزینه راه اندازی (افتتاح) مزون لباس عروس

 

راه اندازی و افتتاح مزون لباس عروس امروزه به دلیل درآمد مناسب این فعالیت رو به افزایش است و روز به روز بر تعداد مزون های لباس عروس در کشور افزوده می شود.

اگر در زمینه طراحی لباس و خیاطی استعداد دارید و مایل هستید در همین زمینه، فعالیت کنید پیشنهاد حتمی ما به شما این است که در حیطه مزون عروس به فعالیت بپردازید، زیرا درآمد این حوزه بسیار مطلوب است و شما می‌توانید با طراحی و برند سازی به‌صورت حرفه ای، موفقیت چشمگیری را از آن خود کنید.

 

قبل از شروع کسب‌وکار مزون داری، شما بادی درباره همه‌چیز به صورت دقیق و جامع اطلاعات کسب کنید، چرا که کسب آگاهی های لازم برای راه اندازی مزون لباس عروس تا حد زیادی به شما کمک می‌کند که بتوانید مکان مناسب، تجهیزات مناسب، مهارت های جذب مشتری و تبلیغات مزون را آموزش و این ایده‌ها را برای مزون لباس خود به‌کار بگیرید.

در این مقاله به‌تمامی دغدغه‌های شما برای تأسیس یک مزون VIP  و پر مشتری می‌پردازیم.

تبلیغات برای راه اندازی و تاسیس و افتتاح مزون لباس عروس و مجلسی

مزون در ایران به معنی فروش محصولاتی که مد روز هستند و به شکلی متفاوت و خارج از محدوده فروشگاه‌های لباس عرضه می‌شود.

 

مزون لباس مجلسی و مزون لباس عروس و به کل صنعت مزون داری به‌مراتب سخت تر از فروشندگی لباس است؛ زیرا بیشتر فروشگاه‌های لباس اکثراً در معرض دید و دسترس مشتریان است اما اغلب مزون داران در حاشیه این فروشگاه ها قرار دارد. به همین دلیل درآمدزایی برای مزون داران سخت تر شده اما امروزه به گسترش فضای مجازی و بستر اینترنت این سختی ها به مراتب بسیار کمتر شده است.

مشتریان مزون های لباس عروس مشتریانی هستند که خواهان کالاهایی متمایز تر از کالاهای فروشگاه های عادی سطح شهر هستند و مسلماً اگر تمایز واضحی میان محصولات مزون و فروشگاه‌های داخل شهر نباشد، مخاطب دلیلی برای مراجعه به یک مزون نخواهد داشت.

 

این تمایز مزون می‌تواند در قیمت، به‌روز بودن، مدل ها و طراحی های خاص، خدمات خاص و یا هر چیز دیگر خود را نشان دهد. البته در نظر مشتری قیمت و کیفیت از اولویت بالایی برخوردار است.

 

اگر قصد افتتاح مزون لباس را دارید باید تلاش خود را بر روی تولید و فروش تمرکز کنید؛ یعنی به‌جای اینکه کالایی را از کشور های خارجی وارد کنید سعید کنید خودتان با هنر و خلاقیت خودتان طراحی های عالی و لباس عروسی عالی برای مشتری ارائه کنید.

 

راه اندازی مزون لباس عروس و هر مزون دیگری، مراحلی دارد که در ادامه به شرح هر یک از آن ها خواهیم پرداخت

 

 

مزون چیست؟مزون لباس-مزون عروس-اسم مزون-راه اندازی مزون لباس

 

همه برای حضور در یک مهمانی، جشن نامزدی، عروسی و… همیشه به فکر تهیه لباس های خاص هستیم و گاهی به جای خرید لباس به فکر دوختن لباس بیافتیم که مزون یکی از مواردی است که می توانید این خواسته شما را برآورده کند.

اگر بخواهیم تعریفی از یک مزون که ریشه فرانسوی دارد داشته باشیم می توان گفت به مکانی که برای ارائه محصولات مد و فشن با روشی متفاوت از بوتیک ها و فروشگاه ها تأسیس‌ مزون گفته می‌شود.

 

راز موفقیت مزون لباس در چیست؟

 

-مشتریان مزون بیشتر به سراغ محصولاتی خاص و متمایز نسبت به فروشگاه های سطح شهر هستند، پس خاص بودن، شخصی دوزی و به‌روز بودن اولین ملاک یک مشتری برای مراجعه به یک مزون می‌باشد.

-با توجه به اینکه مزون ها کمتر شاید در معرض دید قرار داشته باشند باید از روش های خلاقانه تری برای تبلیغات خودمان استفاده کنید تا بیشتر دیده شویم. تبلیغاتی که در ادامه این مقاله توضیح خواهیم داد.

-توانایی متقاعدسازی، مشاوره حرفه‌ای، نمونه‌های خلاق و منحصربه‌فرد می‌تواند یکی از دلایل موفقیت یک مزون دار تلقی شود.

– تولید محتوای خاص، به‌روز و جذاب در قالب عکس، فیلم و محتوای متنی می‌تواند به‌راحتی ما را از سایر رقبا متمایز کند.

-تعامل، تعامل، تعامل چه با کسب‌وکار های مرتبط، چه در فضای مجازی می‌تواند معجزه کند!

 

 

مجوز تأسیس مزون لباس عروس

 

امروزه اکثر مزون های فعال در شهر های مختلف فاقد مجوز بوده و به‌صورت غیررسمی فعالیت می‌کنند. البته در این مورد می‌توان به نبودن یک قانون واحد هم در خصوص مجوز مزون لباس اشاره کرد.

اگر مزون شما در محیطی نظیر آپارتمان قرار دارد و فروشتان محدود است، احتمالا نیازی به دریافت مجوز نیست.

برای دریافت جواز کسب با مراجعه به اتحادیه پوشاک و تحویل مدارک مورد نیاز زیر اقدام به دریافت مجوز مزون لباس کرد.

 

مدارک مورد نیز عبارت‌اند از:

 

1: فتوکپی سند ملک یا سند اجاره رسمی قبلی (در صورت مالک بودن متقاضی، ارائه اصل و کپی (سند مالکیت و بنچاق) نیز الزامی است.

2: اصل شناسنامه 3-اصل کارت پایان خدمت (متولدین ۱۳۴۴ به بالا)

3: عکس ۴*۳ جدید ۳ قطعه (پشت نویسی شده)

4: اصل کارت ملی

5: تأییدیه کد پستی واحد صنفی با نشانی صحیح از اداره پست منطقه.

با توجه به نوع مدارک درخواستی می‌توان گفت که مراحل دریافت جواز مزون لباس نسبت به سایر مشاغل زیبایی بسیار آسان تر است.

 

شرایط مکان مزون لباس عروس

 

مکان مزون عروس از اهمیت بسزایی برخوردار است و مطمئن باشید در صورت انتخاب یک مکان مناسب، با مشتریان زیادی مواجه خواهید شد و در تبلیغات نیز به‌راحتی می‌توانید بدرخشید کما اینکه مزون های بسیاری که مشاوره آنها بر عهده مجموعه گریماتور است با این انتخاب عالی مکان توانسته‌اند به موفقیت بالایی در جذب مشتری و برندینگ خود دست پیدا کنند.

 

 

مهم‌ترین نکات انتخاب مکان مزون لباس

 

1: برای راه اندازی یک مزون لباس عروس به یک فضای بزرگ حداقل 80 تا 120 متری نیاز دارید.

فضای مناسب یکی از مهمترین مواردی است که بر میزان کیفیت محصول شما و افزایش مشتریان مزون شما تأثیر می‌گذارد.

یک مزون لباس مجلسی و عروس علاوه بر داشتن یک اتاق پرو عمومی باید یک اتاق بزرگ مناسب برای پرو نهایی داشته باشد تا همراهان عروس بتوانند نسبت به محصول نهایی اظهارنظر کنند. همین موضوع اهمیت داشتن یک مزون با متراژ بالا را می‌رساند.

 

2: نزدیکی به مکان های شلوغ شهر نظیر پاساژها، میدان های اصلی شهر و… که به‌راحتی دیده شوید.

 

3: مزون خود را در نزدیکی کسب‌وکار های مربوط به بانوان و مراسم عروسی افتتاح کنیم.

به عنوان مثال نزدیکی به سالن های زیبایی، خدمات کیک و شیرینی و خدمات مراسم عروسی یا نزدیکی به محل چاپ کارت های عروسی و یا تالارها را می‌توان از جمله مکان های مناسب برای یک مکان ایده عال برای راه اندازی مزون لباس عروس نام برد.

 

4: دیزاین و دکوراسیون مزون لباس عروس

به دلیل متفاوت بودن مشتریان مزون لباس عروس باید محیط مزون علاوه بر داشتن استاندارد های عمومی دارای چیدمان و طراحی مناسب و ایده عال مشتریان مزون هم باشد.

استفاده از یک رنگ‌بندی خاص، با مبلمان زیبا و تابلوهای جذاب و ایده‌های خلاقانه دیگر غوغا می‌کند.

 

5: در دسترس بودن (ثبت لوکیشن بر روی گوگل مپ، قرار گرفتن در خیابان اصلی، پرترافیک نبودن و…)

مزونی موفق است که مشتری به‌راحتی و به‌سرعت به آن دسترسی داشته باشد، پس راحتی و سرعت دسترسی به مزون را جزو ملاک های خود قرار دهید.

 

۶: نداشتن رقابت در ابتدای کار خصوصاً در اطراف مزون

بسیاری از مدیران و سرمایه‌گذاران در ابتدای کار این موضوع را نادیده می‌گیرند که بدون رقیب بودن چه منفعتی را برای ما خواهد داشت، چرا که در ابتدای کار ما نیاز به مراجعه مشتری و جلب اعتماد آنها هستیم و کافی است مزون رقیب ما که ممکن است قدیمی هم باشد این امکان را برای ما به وجود نیاورد. رقابت عالی است اما نه همیشه!

 

۷: امکانات و تجهیزات (داشتن پارکینگ، آیفون تصویری، آسانسور و…)

حتماً در انتخاب مکان برای مزون خود تجهیزات آن را بررسی کنید، چرا که امروزه خدمات جانبی ما برای ما درآمد به وجود می‌آورد!

 

 

 

هزینه راه اندازی مزون عروس

 

به‌غیراز هزینه های متفاوت اجاره مکان و دیزاین و دکوراسیون یک مزون لباس نیاز به وسایل متعددی برای راه اندازی دارد. یک مزون متوسط با داشتنت یک خیاط، خرجکارچی، یک کمک خیاط، برشکار، اتوکار و یک مدیر نیاز به وسایلی هم دارد.

 

مهم‌ترین وسایل مورد نیاز یک مزون لباس عروس عبارت است از:مزون چیست

چرخ‌خیاطی

چرخ زیگزال

چرخ گلدوزی

قیچی برقی

وسایل کامل لحیم‌کاری

اتوی‌بخار

اتوی پرسی

انواع نخ‌ها

میزهای خیاطی به تعداد افراد شاغل در مزون

پارچه

چسب

و…

 

 

به‌صورت کلی برای راه اندازی یک مزون لباس عروس شما بین 70 تا 100 میلیون تومان هزینه برای خرید وسایل اولیه نیاز دارید که این هزینه با توجه به تورم در حال حاضر متفاوت خواهد بود. این در حالی است که عمده هزینه راه اندازی یک مزون اجاره و یا رهن ملک مورد نظر است.

مناطق مختلفی به‌عنوان بورس لباس عروس کشور شناخته می شوند؛ اما در این میان خیابان جمهوری تقاطع ولیعصر، خیابان میرداماد، کوچه برلن از مهم‌ترین مراکزی هستند که به‌عنوان بورس لباس عروس شناخته می‌شوند.

در این مراکز پاساژهایی برای دوخت لباس عروس وجود دارد که با قیمت های مختلف این محصولات را تولید می کنند. خیابان جمهوری که به عنوان اصلی ترین مرکز  مزون لباس عروس پایتخت و حتی کشور شناخته می‌شود علاوه بر دوخت مرکز پخش کشوری این محصولات هم هست.

 

 

دکوراسیوندیزاین و دکوراسیون مزون لباس عروس مزون لباس عروس

 

یکی از مهم‌ترین مسائلی که در افتتاح مزون لباس عروس باید در نظر داشته باشید طراحی و دیزان داخلی یک مزون است. مشتری امروزه مزونی را انتخاب می کند که دارای دیزاین و دکوراسیون شیک و به‌روز باشد، چرا که اکثر مشتری‌ها اغلب با همراهان خود به این مزون‌ها مراجعه می‌کنند و خاص بودن مزون از نظر دیزاین و طراحی برای مشتریان از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

شما می‌توانید برای طراحی مزون خود از یک طراح داخلی مجرب یا یک معمار کمک بگیرید و با توجه به دانش و تخصصی که در زمینه طراحی دارند می‌توانند کمک و راهنمایی شایانی به شما بکنند.

سعی کنید که یک رنگ را به‌عنوان رنگ خاص برای دیزاین مزون خود انتخاب کنید و از رنگ های ملایم و آرامش بخش برای تزیین مزون خود استفاده کنید، رنگ های روشن و ملایمی مثل سفید عاجی، آبی روشن، صورتی، کرم و قهوه ای.

سعی کنید در طراحی داخلی مزون خود، دیوارها و سقف ها را با کمک رنگ های ملایم و آرامش بخش، تزیین کنید.

رنگ های روشنی مثل سفید، کرم، قهوه ای، بنفش، سفید و… سبب می‌شود لباس های عروس مزون شما جلوه‌گری بیشتری داشته باشد و جذاب تر از همیشه به نظر برسند.

اگر می‌خواهید از کاغذدیواری نیز استفاده کنید پیشنهاد می‌کنیم که از طرح های گلدار با رنگ های روشن استفاده کنید.

سعی کنید محیط مزون را با گرین وال (دیوار سبز) طراحی کنید. رنگ پرده‌ها را روشن در نظر بگیرید و از لوسترهای زیبا و جذاب با ترکیب نور سفید و زرد استفاده کنید و از ترکیب نور های مخفی دیگر نیز می‌توانید برای دیزاین مزون خود استفاده کنید.

در فضای مزون حتماً آیینه‌های قدی و بزرگ قرار دهید تا عروس‌ها بتوانند چندین نما از ظاهر لباس خود داشته باشند و بهتر است از رنگ و تزئینات طلایی برای قاب آیینه‌های خود استفاده کنید.

به ویترین مزون خود بسیار اهمیت داده و سعی کنید مطابق با تغییرات فصل شما نیز ویترین و مانکن های خود را نیز آپدیت کنید و با تغییر مانکن‌ها و تغییرات رنگ‌بندی و… ویترینی مطابق با تغییرات فصل یا ایام خاص را ترتیب دهید.

 

 

تبلیغات و جذب مشتری مزون لباستبلیغات و جذب مشتری و بازاریابی و مشاور مزون لباس عروس

 

تبلیغات در راه اندازی مزون لباس عروس از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا مزون دارای فعالیت همیشگی نیست و مثلاً در تایم های محرم و صفر ما دچار کمبود مشتری و نبود مشتری هستیم.

 

 

برای تبلیغات مزون عروس راه ها وایده های متفاوتی وجود دارد تا بتوانید مزون خود را در حوزه لباس عروس ارتقا دهید. شما می توانید با همکاری با مجموعه گریماتور و مدیر مجموعه (حسین شیردل) به‌تمامی خواسته‌های تبلیغاتی و در نتیجه جذب مشتری خود دست پیدا کنید.

 

4 ایده تبلیغات برای مزون عروس

 

 

ایده اول: تعامل!

 

مزون‌ها به چند طریق جذب مشتری می‌کنند که مهم‌ترین آن روابط و ایجاد تعامل با همکاران مرتبط با کسب‌وکار زیبایی و تعامل با مشتریان برای به‌دست آوردن مشتریان جدید می‌باشد. می تواند گفت که باید در خصوص تعامل نوعی دادوستد را ایجاد کرد، یعنی به ازای دریافت مشتری شما نیز مشتریانی به آن کسب‌وکار مرتبط و یا درصدی به‌عنوان پورسانت بدهید.

 

 

امروزه مهم‌ترین همکاران مرتبط با کسب‌وکار مزون داری، همکاری با برندهای مد و لباس و فروشندگان و توزیع‌کنندگان لباس و سالن‌ها و آرایشگاه‌های زیبایی هستند که می‌توانند مشتریان بسیار گسترده‌ای برای ما به ارمغان بیاورند، پس اولویت همکاری خود را بشناسید.

همکاری با دیگر مجموعه‌های مرتبط با کسب‌وکار ما نظیر: آتلیه ها، فروشگاه ها، تشریفات مجالس، لوازم آرایشی‌ها و … می توانند مشتریان فراوانی را برای شما به ارمغان بیاورند.

همچنین شرکت در نمایشگاه ها و رویداد های مرتبط و بازار لباس عروس و اکسسوری نیز می‌تواند فرصتی ایده عال برای جذب مشتری و سفارشات جدید و شناسایی بازار هدف جدید را در اختیار شما قرار دهد.

 

 

ایده دوم: اینستاگرام و شبکه‌های مجازی

 

گسترش اینستاگرام و شبکه‌های مجازی سبب شده مزون های لباس عروس و مجلسی به‌راحتی بتوانند محصولات خود را در معرض نمایش قرار دهند.

شرط اصلی موفقیت در اینستاگرام تولید محتوای هدفمند، تعامل و کیفیت کار می باشد.

برای آموزش اینستاگرام و موفقیت در این زمینه با ما در تماس باشید.

 

نمونه شبکه‌های مجازی ایده عال برای فعالیت در زمینه مزون

1: اینستاگرام

2: لینکدین

3: توییتر

4: پینترست

5: فیس بوک

6: وی کی

 

 

ایده سوم: وب سایتتبلیغات مزون-طراحی سایت-عروس

 

یکی از بهترین و فوق‌العاده ترین بستر تبلیغات و نشان دادن نمونه کارها و تخصص و مهارت خودمان داشتن وب سایت و مکانی خصوصی در فضای اینترنت است.

با توجه به میزان بهره وری وب سایت برای مزون دارهای برند در ایران، به این نتیجه رسیده‌ایم که وب سایت توانسته جایگاه مطلوبی در موفقیت این مزون‌ها بر دارد.

شما با داشتن وب سایت تخصصی خود

1: در زمینه برند شدن خود گام بر می‌دارید.

2: امکان ایجاد سفارش آنلاین را برای خود در وب سایت ایجاد می‌کنید.

3: اعتماد مخاطب را به‌دست می‌آورید (وب سایت بسیار مطمئن تر از اینستاگرام است از نظر مشتری)

4: امکان ارائه نمونه کار و نمایش آن در فضای اینترنت را فراهم می‌کنید.

5: به‌محض جستجو شما با سئوی مناسب می‌توانید خودتان را به مشتری نشان دهید.

 

 

ایده چهارم: تبلیغات چاپی

 

استفاده از کارت بیزینس جالب با طراحی جذاب (نه کارت ویزیت معمولی)، استفاده از آلبوم نمونه کار و یا کاتالوگ در داخل مزون و در معرض دید مشتریان و استفاده مشتریان، استفاده از بروشور هایی با طراحی های زیبا، استفاده از استندهای تبلیغاتی، استفاده از تابلو و بیلبورد، اگر با متن اصولی و جذاب و هیجان انگیز نوشته شده باشد با طراحی زیبا به‌راحتی می‌تواند مخاطب را به سمت مزون ما بکشاند.

 

کلی ایده ناب تبلیغاتی با گریماتور

رازهای موفقیت در صنعت مزون داری

 

 

با توجه به سود مناسب مزون لباس عروس و علاقه مخاطبان و سرمایه‌گذاران به فعالیت در این حوزه چند نکته مهم برای موفقیت در صنعت مزون داری را باید همیشه در مدیریت مزون مدنظر قرار دهید

-مزون‌ها به دلیل اینکه نسبت به فروشگاه‌های عادی کمتر در معرض دید مشتری قرار دارند باید کمی دست‌به‌جیب باشید و در تبلیغات هدفمند هزینه بیشتری نسبت به سایر کسب‌وکار های زیبایی بکنید. (یادتان باشد تبلیغات باید خاص باشد و هدفمند!)

 

-با توجه به خاص پسند بودن مشتریان مزون لباس عروس، باید مدیران در کیفیت محصولات خود تمایزی آشکار نسبت به سایر فروشگاه‌ها نشان دهند و این تمایز برای مشتری ملموس باشد؛ یعنی محصولی که در سایر فروشگاه‌های دیگر شهر وجود نداشته باشد و خاص شما باشد.

باید دلیل خاصی برای مراجعه مشتری به مزون خود داشته باشیم، این تمایز می‌تواند در قیمت، به‌روز بودن، مدل ها و نمونه کار های خاص، رفتار خاص پرسنل، دیزان و دکوراسیون و یا هر مورد دیگر باشد.

 

-ابتکار و خلاقیت در این کسب کار، تأثیر فوق‌العاده ای بر رونق و موفقیت مزون شما خواهد داشت.

 

-مهم‌ترین بازاریابی در این نوع کسب‌وکار، تبلیغات و بازاریابی دهان‌به‌دهان یا همان بازاریابی ویروسی است که بهترین نوع تبلیغات در صنعت مزون داری است.

 

گریماتور-حسین شیردل-اینستاگرام

اینستاگرام گریماتور

 

حسین شیردل

مشاور کسب و کار زیبایی